PERINGKAT PEMAHAMAN
Terdapat beberapa peringkat pemahaman dalam
kemahiran membaca ini. Peringkat tersebut adalah seperti yang berikut :
1. Mengecam atau mengenal lambang atau
perkataan yang dilihat.
2. mengaitkan lambang atau perkataan
tersebut dengan bunyi atau makna.
3. Menterjemahkan makna perkataan itu
dengan mengaitkan dengan maklumat yang sedia ada dalam pemikiran.
4. mengumpul dan mencantumkan idea,
perkataan dan ayat sehingga menjadi sebuah idea yang lengkap.
5. Menghuraikan dan mengelaskan idea yang
dibaca dalam bentuk penceritaan semula, menjawab soalan pemahaman dan penulisan
biasa dan penulisan kreatif.
CARA MENINGKATKAN KEMAHIRAN MEMBACA.
Kegiatan pembelajaran yang sesuai
dijalankan oleh guru untuk meningkatkan kemahiran membaca dalam kalangan
pelajar.
a. Membaca dengan nada yang kuat dan
menegaskan penyebutan, intonasi yang betul, dan lancar.
b. Membaca secara senyap dan pantas untuk
memahami fakta, idea, isi penting, nilai pengajaran, tema, dan rumusan yang
terkandung dalam pelbagai bahan bacaan.
c. Mencari erti atau maksud perkataan,
frasa, simpulan bahasa, dan peribahasa yang wujud dalam sesuatu petikan.
d. Menjawab soalan sama ada dalam bentuk
lisan atau bertulis untuk menguji
kebolehan mengerti dengan menggunakan
perkataan sendiri.
e. Memberi tugasan kepada pelajar untuk
membaca petikan (sama ada daripada akhbar, novel, cerpen, majalah, dan
sebagainya) dan membuat ulasan untuk menunjukkan pemahamannya ke atas petikan
tersebut.
f. Membaca petikan kesusasteraan Melayu
(prosa dan puisi) untuk memahami dan menghayati keindahannya.
PRINSIP-PRINSIP KEMAHIRAN MEMBACA.
Kegiatan membaca dan kefahaman haruslah
dijalankan berasaskan prinsip berikut:
a. Penyebutan dan intonasi haruslah diberi
penegasan yang wajar dalam latihan membaca dengan bersuara, dan melibatkan
pelajar dalam pengenalpastian dan pembetulan kesalahan.
b. Dalam latihan perbendaharaan kata,
petikan berkenaan hanya digunakan sebagai konteks sahaja, dan contoh-contoh
patutlah dilanjutkan ke luar petikan. Penekanan yang wajar mestilah diberi
kepada penggunaan perkataan/frasa dalam ayat yang betul selain penentuan
erti/maksudnya.
c. Bacaan tambahan Bahasa Malaysia harus
digalakkan dengan memperkenalkan sumber lain seperti surat khabar, majalah,
novel, cerpen, dan sebagainya kepada pelajar. Guru juga boleh memperuntukkan
satu masa khas untuk tujuan di atas dalam setiap minggu. Pelajar didorong untuk
mencatatkan perkataan/frasa baru yang dipelajari dalam kamus sendiri.
d. Untuk mengelakkan aktiviti bacaan dan
kefahaman menjadi sesuatu yang membosankan, isu-isu semasa dan topik-topik
hangat juga harus dijadikan bahan bacaan.
e. Latihan penggunaan kamus dengan cekap
untuk mencari erti atau penggunaan perkataan tertentu harus dititik berat.
f. Soalan kefahaman mestilah juga menguji
kebolehan pelajar untuk merumus, menganalisis dan menilai dan boleh mengaitkan
sesuatu di luar petikan misalnya memerlukan pelajar mengemukakan pandangan
terhadap sesuatu
No comments:
Post a Comment